top of page
תמונת הסופר/תאריאלה זמיר

הורות למחוננים - הורות רבת אתגרים

מחוננות היא יכולת אנושית שמתבטאת בעיקר בחשיבה, בהבנה ובסקרנות רבה.

המושג מחוננות, מתייחס להצטיינות בתחום כלשהו, אך אין הגדרה מוסכמת באשר לתחום או לתחומים.


ציון משכל גבוה הוא תנאי מספיק להגדרת מחוננות, אך אין הוא תנאי הכרחי, שכן הוא תלוי בסוג המבחן שעל פיו הוא נקבע, וכמוהו גם מחוננות.


ישנם לא מעט ילדים בעלי תווית כפולה של - מחוננים בעלי לקות למידה – אשר נופלים "בין הכיסאות", במערכת החינוך.

* הם אינם מוכרים כמחוננים- היות ובמבדקי המחוננות הרגילים,הם אינם משיגים את הציון המינימאלי, הנדרש, כדי להיכלל בקבוצה זו.

במרבית הפעמים מבחנים לאיתור המחוננים אינם מותאמים לילדים בעלי לקויות למידה או בעלי קשיים מסויימים (חלוקת קשב וריכוז, היפר אקטיביות ...).

אומנם יש מבחנים מותאמים לילדים אלו, אך רוב בתי הספר לא מציעים אותם, והורים רבים לא מודעים לאפשרות זו.

כתוצאה מכך- הם אינם מקבלים חינוך למחוננים, שכן לקות הלמידה מונעת מהם לממש את הפוטנציאל הטמון בהם עקב אי התאמה והתחשבות בקשייהם.

* מצד שני – בשל מחוננותם הם מגיעים להישגים, שאף אם אינם תואמים את יכולותיהם הקוגניטיביות, הם מספיקים כדי להיחשב תלמידים בינוניים, רגילים ומערכת החינוך מסתפקת בזה. במקרים אלו אנו שומעים הרבה פעמים את המשפט "התלמיד אינו ממצה את הפוטנציאל הגלום בו". וזאת לא באשמתו, אלא שהמערכת לא השכילה לגלות את יכולותיו ולאפשר לו תנאי למידה מותאמים.

בשני המקרים- בעלי לקויות למידה ומחוננים אנחנו רואים קשיים זהים בהרבה מקרים, אך לרובנו יש נטיה להתנהלות שונה בכל מצב. במקרה של ילד בעל לקות למידה כזאת או אחרת אנחנו "מקבלים גם את שאר הקשיים, אך במקרה של ילד מחונן- אנחנו הרבה פעמים ממעיטים בערכם וחשיבותם של שאר התחומים בהם מתקשה הילד.

קשיים לימודיים משותפים למחוננים ובעלי לקויות למידה:

• צורות למידה שאינן מותאמות.

• קשיים וורבליים- הבעתיים.

• קשיים חברתיים.

• חוסר הערכה מותאם מצד המבוגר/מורה-הורה.

קשיים רגשיים משותפים:

לא מעט מהמחוננים תופסים עצמם כבעלי אינטליגנציה רגשית נמוכה יותר מלא מחוננים, אף על פי שבפועל, מחקרים מראים כי האינטליגנציה הרגשית שלהם גבוהה יותר באופן מובהק.

• במסגרת המשפחתית

• בבית הספר

• חברתית

קשיים חברתיים:

• יחסים עם בני גילם. קבוצת השווים.

• התבודדות וחשיפה עצמית נמוכה

• ביקורת עצמית מוגזמת

• פרפקציוניזם והימנעות

• חרדה

תפיסת התיוג כילד מחונן קשורה קשר הדוק לתחושת השוני מהסביבה המאפיינת.

מחוננים ממותגים יותר בשל ההישגים שלהם, מאשר בשל העצמי שלהם (מי שהם במובן הרחב יותר.) ההצלחה, או "החובה להצליח", היא קשה עבורם,במיוחד בגיל ההתבגרות.

לסיכום:

כל ילד, על מתנותיו הספציפיות, רצוי שיגדל בסביבה שתזמן לו גירויים מתאימים, על מנת להביא את יכולותיו לידי ביטוי ולמימוש הפוטנציאל שלו, גם בתחום הרגשי וגם השכלי. רצוי שילד יגדל בסביבה שתיתן לו הכרה ליכולותיו ולצרכיו הנוספים כאחד.

להורים לילדים אשר נולדו עם יכולות גבוהות מאוד, בכל תחום שהוא, יש אתגר בתפקיד ההורי. מצד אחד אומנם זו הנאה וזכות גדולה להיות שותפים להתפתחות של הילד, מצד אחר, ילד כזה מזמן התמודדויות שונות.

כמו:

* הקושי לעיתים להכיל את הפער שבתוך אותו הילד. הפער בין הקוגניציה לרגש.

* לזכור שלצד יכולות מאוד גבוהות, יש לילד גם חולשות,תחומים שאינו מפגין כישורים יוצאי דופן או אפילו כישורים נמוכים.

* ציפיות גבוהות של הסביבה. ההורים כחלק ממנה, עלולים להוות גורם מלחיץ שמונע מהילדים המחוננים להביא את היכולות הגבוהות שלהם לידי ביטוי ולתעל את האנרגיות בצורה מיטיבה וממוקדת.

* הילדים זקוקים להביא את מי שהם לידי ביטוי על מנת למצוא משמעות בחיים.

איך תוכלו לעזור לילדכם?

* לסייע לו במימוש הפוטנציאל מזווית של פיתוח היכולות שעומדות בבסיס ההצלחה בחיים. • דוגמא אישית במצבים של חוסר הצלחה. • הערכה של מאמץ. • עזרה בזיהוי תחומי העניין של הילד. • עידוד עצמאות ובחירה (בלמידה ובסינגור עצמי)

התמודדויות נוספות במשפחה קשורות למערך הסובב את הילד.

* אחים נוספים במשפחה- איפה הם ביחס לאח המחונן?

* מה טיב הקשר ביניהם?

* מה טיב היחסים בין ההורים לשאר האחים?


להורים ישנה השפעה גדולה על מידת ההצלחה של הילד המחונן. ילדים לומדים כיצד לתקשר עם הסביבה וכיצד להגיב למצבים שונים באמצעות הקשר שלהם עם הוריהם.

אני מזמינה אותכם לפנות אלי- על כל שאלה, בקשה, התמודדות שהינכם מחפשים להם מענה.



Comments


bottom of page