top of page
תמונת הסופר/תאריאלה זמיר

פאזל- מתי? למה? איך? ואיזה?

חורף!!!! קר!!! מחשיך מוקדם.

אז מה עושים עם הילדים בבית כל יום אחה"צ עד הערב?

אפשר לעשות המון דברים משותפים נעימים, טעימים, מהנים….

אבל אני רוצה להמליץ על הרכבות- פאזלים (בלשון העם) .


למה?

ההתעסקות עם הרכבות מגיל צעיר חשובה מאוד לילדים מכמה וכמה סיבות.

· מוטוריקה עדינה- תפיסת חלקי ההרכבה באצבעות הידיים.

· תכנון תנועה- לדעת לסובב ולהתאים את החלק במקום המתאים.

· ראיה מרחבית- להסתכל על החלק ולדעת לאן לשייך אותו.

· התמודדות רגשית- לא תמיד זה מצליח כל כך מהר והילד חווה תסכול מסוים, לזמן מסוים, אך מאוד גאה כאשר הוא מצליח להתמודד עם הקושי ולהתגבר עליו.

· זכרון- צריך לזכור את התמונה הכללית כדי לדעת כיצד להרכיבה ולאן להתאים את החלקים. לזכור היכן כל צורה היתה.

· הקניית מושגים- מושגים של לסובב, להפוך, לאט, להכניס, להוציא...

· סבלנות- יכולת התמדה וסבלנות לסיים את המשימה.

· חיברות- בגיל מאוחר יותר יכולים מספר ילדים להרכיב הרכבה אחת. דבר אשר יוצר שיתופי פעולה וכן מיומנויות חברתיות.


איך?

שבו עם ילדכם במקום נח. (ליד שולחן/רצפה..) והגישו לו את ההרכבה. חכו והסתכלו מה הוא עושה בה. אל תמהרו להוציא את החלקים או לתת לו הוראות, תנו לו את הקצב שלו ואת האפשרות לגלות לבד.

לוו אותו ועודדו אותו במהלך העבודה כאשר הוא מצליח לגלות את המיקום/כאשר הוא מצליח להכניס את החלק למקום...(אך אל תגזימו בהתלהבותכם- זה מעייף את הילד).

כאשר הילד לא מוכן לסיים את ההרכבה- נסו לשכנע אותו לעבוד יחד אתכם. ורק אח"כ להוציא לו משחק אחר. חשוב מאוד לא לוותר מהר מדי אך גם לא ללחוץ יותר מדי על הילד.


מתי?

הרכבה ראשונה ילד בן שנה וחצי כבר יכול להתחיל להתנסות בה.

חשוב לשבת עם הילד ולעזור לו במידת הצורך. תנו לו לגלות לבד מה הוא יכול ומה הוא פחות מצליח. רק אחר-כך עיזרו לו. אל תמהרו להראות לו איך? איפה?

איזה?

אני ממליצה מאוד לשלבים הראשונים על הרכבות מעץ. הילד מרגיש אותן יותר טוב. הן לא מתקפלות. החלקים נשארים שלמים ולא נקרעים. יותר קל לילד לעבוד עם חלקים עבים יותר.

ישנן הרכבות עם מחזיקונים (צ'ופצ'יקים)- כשלעצמם הם חשובים בשביל "תפיסת הצבת", (אצבע ואגודל) אך אני ממליצה להוריד לחלק מההרכבות את המחזיקונים וזאת על מנת לאפשר לילד לחוש את החלק וללמוד אותו תוך כדי מגע. (איזה צד עגול, איזה צד חלק, מה גודל החלק...) דבר זה יכול מאוד לעזור לילד הן מבחינה תחושתית והן מבחינת אומדן חפצים (גדול,קטן, עגול, כבד, קל....)

コメント


bottom of page