לווי צוותי חינוך

מה זה אומר מלווה לצוותי חינוך?

המלווה אמורה לסייע לצוותי החינוך בהתמודדויותיהם היומיומיות הן בתוך הצוות והן עם הילדים וההורים.

רק מי שעבר הכשרה מתאימה ובעל כל התעודות הרלוונטיות רשאי להיות מלווה צוותי חינוך.

 

לווי צוותי חינוך:

לווי צוותי חינוך - לפי תקנות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות משנת 2021 כאשר המעונות הפרטיים נכנסו תחת מטריית משרד החינוך - כל מעון, גן, משפחתון חייב להעסיק גם מלווה לצוותי חינוך, בהקף של 4 שעות חודשיות.

ייעוץ לגיל הרך - ייעוץ חינוכי פדגוגי הינו דבר מקובל במחוזותינו.

יעוץ חינוכי התפתחותי - עדיין לא מוכר מספיק וכמעט אינו קיים.
מהו ייעוץ התפתחותי חינוכי?

הרבה לפני כל הפדגוגיה ורכישת הרגלי חיים ולמידה - ישנה ההתפתחות של הילד.

כיום, בצורת החיים הנוכחית שלנו, אני רואה לא מעט קשיים התפתחותיים אשר מובילים גם לקשיים חינוכיים איתם נתקלים צוותי החינוך וגם ההורים כאחד . 

מתוך הכרות עם השטח ומתוך נסיון וידע עשיר, יש באפשרותי להקל עליכם הצוותים ולדייק לכם ולילדים את העבודה המשותפת שלכם .

כאשר ילד לא מצליח לרכוש את אבני היסוד בהתפתחות, בצורה טובה נכונה ומותאמת- יהיה לו מאוד קשה לרכוש את כללי הגן, החברה, הסביבה.. ולממש את היכולות הלימודיות והחברתיות שלו.

למשל - ילד שנראה כמתקשה לשבת במפגש- הרבה לפני שנחליט שיש לו קושי בהקשבה או בריכוז או כל דבר אחר, חשוב שנדע לאבחן, לראות אם הוא בכלל מסוגל לשבת נכון. אם הוא לא רפוי מדי (חולשת שרירים..) אם הוא לא נוקשה מדי? האם מערכת שווי המשקל שלו מותאמת? ועוד הרבה מאוד דברים אשר עלולים להיות הגורם לקושי בהקשבה וריכוז.

כדי שילד יגיע בשל ללמידה הוא חייב לעבור את כל שלבי ההתפתחות בצורה האופטימאלית ביותר.

ייעוץ התפתחותי חינוכי מכוון למסגרות חינוכיות לגיל הרך (משפחתונים, מעונות, גנים.. עד גיל 4 שנים ).
חלק חשוב ביותר מהתנהלות הילד בגן/ משפחתון/ מעון, זה התכנון של הסביבה בה נמצא הילד, פנים הגן והחצר.

כאשר המקום מתוכנן בהתאם להתפתחות צרכי הילד, הפעילות שלו תהיה הרבה יותר נינוחה, מותאמת ופחות מתסכלת ומאיימת.

כדי שילד יוכל לרכוש את כל המיומנויות ההתפתחותיות, מרחב החיים שלו צריך להיות מותאם לצרכיו וליכולותיו. לאתגר אותו במידה הנכונה כדי לאפשר לו התפתחות והתקדמות.

סביבה שאינה מגרה להתפתחות היא סביבה משעממת לילד. ילד משועמם = ילד עצבני, בכיין, תוקפן..

לחצר הגן יש חלק מאוד משמעותי בחיי הילד ויש לתת לה מקום ראוי ולתכנן אותה בצורה מותאמת ומאפשרת.

כמי שהיתה שנים רבות במקום בו אתן נמצאות, ויודעת מה אתן חוות, עוברות. כמה אתן משקיעות ולא תמיד מצליחות להגיע למקום שרציתן.
כמי שתמיד חיפשה עוד דרך ללמוד ולהגיע לכל ילד באופן פרטי וכמי שאף ספגה, כמוכן, את ביקורות ההורים ולא היה לה איפה לפרוק. כדי שלא תצטרכו לעשות את זה לבד, אני כאן. בשביל לסייע, להדריך, לכוון, ולתת לכם את הכלים הנכונים לאיתור קשיים /עיכובים התפתחותיים. וכדי לתת מקום לפורקן לכל הרגשות והמחשבות שמציפים את הצוות החינוכי ואת מנהלת הגן.  

 

לווי צוותים ברוח שיטת מונטסורי

מזה 30 שנה עבדתי בגן שלי ברוח שיטת מונטסורי. מה זה אומר? מונטסורי האמינה כי “החינוך הוא תהליך שהילד רוכש, בעזרת התנסויות בסביבה ואינו נרכש על ידי הקשבה למילים”. הסביבה מאפשרת לילד התנסות ולמידה.
הסביבה המונטסורית צריכה לאפשר את חופש הפעולה של הילד וצריכה לאפשר לו להסתדר בסביבה ללא תלות באחרים, כלומר הילד לומד לספק את הצרכים שלו בעצמו. לכן בגישה המונטסורית אנחנו מארגנים את הסביבה בצורה כזו שהיא תהיה מותאמת לשלב ההתפתחותי של הילד, והדברים שאותם הוא צריך יהיו נגישים לו ללא עזרת מבוגר.

 

מה אני מציעה לכן/ם?

* מסייעת ועוזרת בתכנון המרחב הסביבתי של הגן - הן בחצר והן בתוך הגן.

* הקמת חצר פעילה.

* במסגרת היעוץ לגנים, אני מתצפתת על ילדים ומאתרת ילדים אשר זקוקים לסיוע או דגשים מיוחדים. במידת הצורך- מפנה לגורם מאבחן (פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת....)

* אני מנחה את הצוות החינוכי ונותנת כלים מותאמים לעבודה בגן באופן כללי ולעבודה פרטנית עם ילד אשר זקוק לזה.

* אני מאפשרת ונטילציה ושחרור של תחשות ומועקות של הצוות - ע"י מפגשי צוות כדי לפרוק ולקבל כלים ומענה לצרכי הצוות.

* מסייעת בתקשורת בין הגן להורים.

* מקיימת הרצאות להורים בנושאים הרלוונטים להם ולגן כאחד .

* ידע נרחב וכלים בהטמעת גישת מונטסורי בגן.