top of page
  • תמונת הסופר/תאריאלה זמיר

התמודדות עם הרטבת לילה

הרטבת לילה אצל ילדים, היא נושא שמיליוני משפחות ברחבי העולם מתמודדות איתו, בכל לילה.

זהו תהליך טבעי של התפתחות הילדים. לרוב הרטבת לילה איננה סימן לבעיה פיזית או רגשית.

25% מהילדים בני 4 מרטיבים.

15% מבני 6 מרטיבים.

8% מבני 10 מרטיבים.

5% מבני 12 מרטיבים.

2% מבני 18 ואילך עדיין מרטיבים.

הרטבת לילה יכולה להימשך תקופה ארוכה, אולם תמיכה ועידוד מצד ההורים ומתן תחושה, שהכל בסדר, יעזרו לילדים להרגיש טוב יותר עם עצמם עד שהתופעה תחלוף.

הרטבת לילה עד גיל מאוחר, בדרך כלל עוברת במשפחה, אם אחד ההורים הרטיב בלילה עד גיל מאוחר בילדותו, סביר להניח שגם הילד ירטיב, השכיחות גדלה אם שני ההורים הרטיבו בלילה בילדותם.

התמודדות עם הרטבת לילה:

בדרך כלל התופעה חולפת מעצמה, אך עד אז עבור הילדים התופעה מלווה בתחושת אי נוחות ומבוכה רבה ולכן חשוב מאוד לספק לילדים תמיכה וחיזוק לאורך כל התהליך.

שאלה: איך ומה אני יכולה להסביר לילד שלי למה הוא מרטיב?

תשובה: עליכם להסביר לילדיכם שתופעת הרטבת לילה היא דבר טבעי וזהו חלק מתהליך הגדילה שלהם ולא משהו שיישאר לעולמים. העובדה שאחד מההורים חווה את התופעה בילדותו יכולה לעזור לילדכם, שתפו את הילדים בחוויותיכם מילדותכם בנושא זה.

שאלה: הילד שלי רוצה ללכת לישון אצל משפחה/חברים אבל מתבייש, איך אפשר לעזור לו?

תשובה: חשוב מאוד שהרטבת הלילה לא תגרום לילד להימנע מלהשתתף בפעילויות חברתיות שונות, כמו טיולים עם לינה, מחנות נוער, שינה אצל חברים... ועוד. במידה והילד מעוניין לישון אצל חבר- דברו עם ההורה של החבר והסבירו לו את המצב. באם יש להם ניילון למזרון, בקשו שיסדרו את המיטה לפני שהילד מגיע. באם אין, תנו לילד נילון למיטה. הסבירו לו שההורה של החבר יעזור לו במידת הצורך. כמו כן דאגו לפיז'מה נוספת ולבגדים להחלפה.

היום יש למצוא משטח מיוחד, "ברולי", אשר כולא את הנוזלים ונשאר יבש למגע. מוצר זה מאפשר לילד להיות בטוח שחוץ ממנו אף אחד אחר לא ידע שהוא הרטיב בלילה. בבוקר הוא מוריד את המשטח וישר למכונת כביסה. הסדין נשאר יבש.

שאלה: איך אני אמור/ה להגיב כשהילד שלי מתעורר רטוב או יבש לחילופין?

תשובה: כאשר הילד קם בבוקר יבש, ציינו זאת באמירה של גאווה. "אני רואה שהלילה הצלחת להישאר יבש. כל הכבוד לך!!" זה יעודד את הילד בהצלחתו, זה ייתן לו בטחון ביכולתו ותחושה של ניצחון וגאווה. אל תשתמשו במתנות וחגיגות!! דבר זה עלול להכניס את הילד לסחרור ולחץ של הצלחה וכישלון. גם אין לילד כל צורך בחגיגות, הוא מאושר מהצלחתו ומכך שאתם ההורים רואים את הצלחתו ומעריכים אותו על כך.

כאשר הילד קם רטוב בבוקר אל תתחילו לעשות פרצופים ולהעיר לו על כך. הוא יודע שהוא קם רטוב. עיזרו לו להתארגן בשקט בלי יותר מדי לחץ. שוב חיזרו והסבירו לו שזה לא באשמתו. זה עניין של בשלות המנגנון בגוף (במח) וזה יגיע. אתם יודעים שזה יעבור והכל יהיה בסדר.

שאלה: איך אני יכולה להקל על הילד שלי בהתמודדות עם הרטבות לילה?

תשובה: הניחו פיז'מה נקיה ליד מיטתו של הילד. במידה ויקום באמצע הלילה רטוב, יוכל להחליף את בגדיו במהירות ובלי לבזבז זמן יקר של שינה.

במקום להחליף את כל כלי המיטה- השתמשו במשטח מיוחד אשר נשאר יבש למגע, "ברולי", ובבוקר הורידו אותו והכניסו למכונת כביסה יחד עם הפיז'מה הרטובה. באם אין לכם את המשטח, הניחו מגבת יבשה ובבוקר הורידו הכל.

חשוב מאוד לאפשר לילד לחזור לישון במהירות האפשרית כדי לא לגרום לו לעייפות במהלך היום ובהפרעה של מנגנוני השינה .

במאמר זה התייחסתי להרטבת לילה ראשונית. התפתחותית.

לפעמים יש מצבים בהם ילד שהיה כבר יבש בלילה התחיל להרטיב שוב, במקרה כזה חשוב לברר את הסיבה להרטבה ואף לפנות לרופא במידת הצורך.

מתי לפנות לרופא?

  • מתחילה הרטבת לילה לאחר שהילד היה יבש לפחות שישה חודשים.

  • הילד מרטיב אחרי גיל שבע.

  • הילד מתחיל להרטיב גם בשעות היום.

  • מתחילה בנוסף להרטבת הלילה גם התנהנות שונה בבית הספר או בבית.

  • הילד מתלונן על תחושה של שריפה בזמן השתנה.

  • כשהילד צריך לעשות פיפי בתכיפות.

  • כשהילד אוכל או שותה הרבה יותר מהרגיל.

  • התנפחות של הרגליים או הקרסוליים.

bottom of page