top of page
  • תמונת הסופר/תאריאלה זמיר

איך נבטיח את טובתם של ילדינו במסגרת החינוכית?

כיצד לבחור גן מתאים לילד שלך?

* אין ספק שיש הרבה מאוד גנים טובים ומצוינים אך השאלה צריכה להיות- מה טוב לילד שלך? ומה מתאים לך?

אין ספק שלקבל המלצות זה מצוין אך זיכרו שלא כל מה שטוב לחבריך אכן טוב ומתאים גם לך.


לא כל מה שמתאים לילד של השכנה/אחות/חברה... מתאים גם לילד שלך.

* כאשר את רוצה לבחור גן- הגיעי ללא הודעה מראש!!! אין צורך שיתכוננו לכבודך אלא נהפוך הוא- חשוב לראות ולהיות נוכח במצבי אמת. (קחי בחשבון שאתם באים ללא התרעה, לא בטוח שהגננת/צוות יהיו פנויים לשאלותיכם- אך זה פחות חשוב בשלב הראשוני.)

* כאשר אתם נכנסים לגן- עיצרו. הרגישו. הקשיבו. הסתכלו.

האם מרגיש לכם (בבטן שלכם) נעים להיות במקום הזה?

האם הקולות שאתם שומעים הם קולות של ילדים פעילים ומתעניינים? (גם אם צועקים).

* האם הקולות שאתם שומעים הם קולות של הצוות יותר מאשר של הילדים?

* תסתכלו- שפת גוף של הילדים והצוות.

* האם הצוות יורד לגובה הילדים כדי לדבר איתם? או שהוא מדבר מגבוה? -דבר אשר מעיד על חוסר ראיה של הילד וצרכיו וכן צורך בשליטה של איש הצוות.

*האם הילדים שקטים?- דבר אשר עלול להצביע על חשש ופחד להתנהג בטבעיות. (ילדים אשר מרגישים בטוח במקום ובצוות מאפשרים לעצמם גם להשתולל ואף לא להקשיב. זה בסדר גמור. זה נורמאלי).

* נסו לראות פתרון קונפליקטים- כאשר ילדים רבים- כיצד פועל הצוות? האם הוא מפסיק את המריבה מיד ומרחיק את הילדים הרבים או שהוא מפסיק את המריבה ומנסה לתווך ביניהם? ללמד אותם כיצד לפתור את הקושי ביניהם?

* נסו לראות כיצד מגיבים לבכי?- האם מתעלמים? האם מגיבים בהגזמה? כלומר מייד לוקחים על הידיים ו"משתיקים" ע"י מוצץ/עוגיה/במבה... - חשוב מאוד שצוות הגן ידע להכיל את הבכי. בכי זאת הדרך של פעוטות שאינם מדברים, להביע את עצמם. חשוב לא להשתיק את הפעוט אלא לנסות להבין מה הוא באמת צריך. (זה אפשרי!!)

* יש לכם שאלות לגננת/מנהלת?- תבררו אם אתם יכולים לקבוע איתה פגישה או אפילו שיחת טלפון כדי לקבל מענה לשאלותיכם.

* אל תצפו שעכשיו היא תפסיק את עבודתה בשבילכם. גם אתם ,כהורים בגן לא הייתם רוצים שהגננת תעזוב את ילדכם ותתפנה לשוחח עם הורה אורח.

* כבדו את המקום, את אנשי הצוות וכמובן את הילדים אשר נמצאים שם וזקוקים לצוות.


בשעה טובה- הכנסתם את ילדכם למשפחתון/מעון/גן...

איך תדעו מה קורה?- הרבה פעמים לא תדעו באמת מה קורה אך אם אתם סומכים על הגננת/צוות (אחרי שבדקתם היטב)- אז תמשיכו.

איך תדעו אם לילד טוב ?

איך תדעו אם רואים את הילד שלכם ואת צרכיו?

כאן נכנסת התקשורת ביניכם לבין הצוות.

מנסיוני- רוב הגנים שנסגרים בצורה לא טבעית, כלומר גן אשר פתאום עוזבים אותו באמצע השנה או כל דבר אחר, נופלים לרוב על קצר בתקשורת הורה -גן -הורה.

מה זה אומר?

* כאשר אתם מביאים את ילדכם לגן- כנסו. הגידו בוקר טוב לצוות (הם לא רוחות רפאים). ספרו לילד על התנהלותו והתנהגותו בבית (ישן טוב או לא, התלונן על כאב.... הלך לישון מאוחר. זה יעזור לילדיכם בשני תחומים. הראשון- ללמוד נימוסים והליכות, כלומר התנהלות חברתית. והשני- הצוות יוכל להתאים את עצמו לקושי של הילד (במידה ויתעורר כזה).

* יידעו את הצוות על כל שינוי במשפחה- אמא נסעה/אבא במילואים/מחלות.... כל שינוי בבית משפיע על הילד במהלך היום. ברגע שהצוות ידע מה קורה הוא יוכל לעזור לילד בצורה מותאמת ונכונה

* כאשר אתם מגיעים לקחת את הילד מהגן- קודם כל, התייחסו לילד אך אל תשכחו להתייחס גם לצוות. יום ארוך ולא קל עבר עליהן. הסתכלו עליהן, תשאלו איך היה להן?

* תשאלו ואיך היה לילדכם? אם הצוות פותר אותכם בתשובה- "הכל בסדר" לאורך זמן!! הדליקו לעצמכם את האור. מה זה הכל בסדר? אין דבר כזה שילד מתנהג תמיד בסדר. גם לילדים יש ימים טובים יותר וטובים פחות. יש ימים בו הוא רב/בוכה/ישן/אינו אוכל יותר מהרגיל.

* לא - אין צורך כל יום לקבל דווח כמה יש? מה אכל? האם עשה קקי? כמה פעמים? איך זה נראה? איך הריח?.... אבל כן חשוב לדעת שהצוות רואה את ילדכם ורואה מה עובר עליו לאורך כל היום.

ישנן גננות אשר יותר קשה להן לדבר עם ההורים (אך עם הילדים הן מתקשרות נהדר). קשה להן להגיד שיש קושי כלשהו או שהן זקוקות לעזרתכם ההורים. עיזרו להן. תיזמו אתם פגישה (לא בזמן העבודה) רגועה. שתפו אותה מה אתם רואים, תשאלו אותה איך היא רואה את ילדכם? מה נקודות החוזק שלו? מה הקשיים? (אם יש). קחו בחשבון שילד אינו אמור להיות "רובוט" ולמלא את צרכי המבוגר לאורך כל חייו. הוא אמור למצוא את מקומו בתוך העולם הסובב אותו. זה אומר שמותר לו לכעוס, מותר לו לא להקשיב לפעמים, מותר לו גם להתנגד ולבכות. השאלה היא רק באיזה מינון? האם כל הזמן הוא מתנגד? האם הוא מרביץ הרבה? האם הוא בוכה הרבה?

חשוב שצוות הגן וההורים יהיו מסוכרנים ומודעים לכל הקשור בילד.

* במקרים בהם יש תקשורת טובה, כנה וישירה- אין מצב שלא תדע, כהורה, מה קורה עם ילדך.

* ברגע שאתם ההורים מרגישים שינוי כלשהו על ילד (שינה לא רגועה או אף שינה מרובה מהרגיל, חוסר תאבון, עצבנות, בכי מרובה...) שתפו את הצוות בתחושותיכם. הקשיבו למה שהגננת אומרת והעיקר למה שאינה אומרת. אם היא מתחמקת מתשובה ישירה ומתחילה לספר ולדבר סחור סחור- יתכן ויש בעיה.

במידה ונראה לכם שיש בעיה- הגיעו לגן בהפתעה. שוב, תרגישו, תקשיבו, תסתכלו.. ורק לאחר מכן תשאלו ותדברו או תקבלו את החלטתכם.


הורה יקר - אל תשכח לרגע שעבודה עם 10.20.30 ילדים היא לא עבודה פשוטה וקלה. הרי גם לכם בבית עם 2.3.4. ילדים יש רגעים של "פלצות".

לגדל ילדים זה אף פעם לא פשוט ולא קל, אך עבודת צוות של גן ובית יחד, תוך כדי ראיית צרכי הילד וצרכי חברת הילדים- אפשר להצליח ובגדול! ואפילו להנות הרבה יותר.



bottom of page