top of page
  • תמונת הסופר/תאריאלה זמיר

תעודות וציונים


כבר עברה חצי שנה מתחילת הלימודים?

כבר מקבלים תעודות אמצע?!

לפעמים אני נפגשת עם הורים אשר בטוחים ומרגישים שהתעודות הן להם, שלהם. כלומר איזה ציון הם ההורים מקבלים?

נכון שיש תחושה (ובצדק) שההורים שוב עוברים את שנות בי"ס מכיוון שהמערכת דורשת/ מצפה מהם להכין שעורים ולדאוג לכל מה שפעם היה מנת חלקו של המורה.

אין אני אומרת שהורים לא צריכים להיות מעורבים בנעשה בתחום הלימודי של ילדיהם, נהפוך הוא!! אך אין זה אומר שהם צריכים להכין עם ובמקום הילד את השעורים, אין זה אומר שהם צריכים להעניש או להתמודד לבד עם אי הכנת השעורים של הילד.

לא מעט הורים מרגישים שאם הילד שלהם מצליח בלימודים סימן שהם הורים טובים, ואם ילדיהם לא מצליחים / או אף נכשלים סימן שהם הורים לא טובים ולעיתים הם טוענים -שהמערכת אינה טובה!!

התחושה היא שגודל הצלחת הילד בלימודים היא גודל הצלחת ההורים בהורות. ולא כך הוא!!

תעודת אמצע שנה באה לעזור לילד ,להוריו ובעיקר למוריו, לראות היכן ומה צריך לעשות ולעבוד בהמשך השנה.

מהם הקשיים שעליהם רצוי לעבוד ובהם להשקיע ?

מהם המקומות הטובים והחזקים ?- אותם יש להדגיש בפני הילד על מנת להעלות את ביטחונו ויכולותיו הלימודיות.

בואו נעשה קצת סדר בעניין.

  • הציון הינו חלק קטן ביותר מהילד עצמו. אל תשכחו מיהו ומהו לאורך כל היום /השבוע.... החיים המשותפים שלכם. אל תתבלבלו ותשכחו מיהו הילד שלכם.

  • הציונים אינם מעידים ואינם אומרים דבר על הילד ועל עתידו, בדיוק כפי שאינם מעידים דבר עליכם כהורים. הם רק אומרים שבתחום מסוים, ובזמן מסוים הילד הצליח או לא הצליח במטלות שהמערכת הציבה לו. אין זה מנבא את עתידו ואין זה אומר שמחר או בעוד שנה.... הילד יקבל את אותו הציון, לטוב ולרע. זה שהילד קיבל 100 אינו אומר שהוא ימשיך גם הלאה לקבל 100 ולהפך, זה שהוא קיבל 50 אינו אומר שלא יוכל לקבל 100 בהמשך.

  • הורה אשר מופתע מציוניו של הילד- הוא הורה מנותק. הרי לא יתכן שכל השנה לא תהיה מעורב בתהליך הלמידה מבלי לדעת על קשייו והצלחותיו של ילדך.

איך מגיבים לתעודות?

  • ביום חלוקת התעודות, נסו לא להתמקד אך ורק בתעודה.

  • ציינו את יום חלוקת התעודות כיום כיף, ללא קשר לציונים עצמם. צאו לארוחה יחד, עשו משהו משותף חוויתי עם הילד.

  • כאשר הילד מביא לכם את התעודה - דברו איתו, שאלו אותו מה הוא חושב על התעודה שלו, לפני שאתם מסתכלים בה. הקשיבו לו.

  • אם הילד מאוכזב מהתעודה- עודדו אותו, אל תטיפו לו מוסר. שאלו אותו מה הוא היה רוצה לשנות? ואיך? במה אתם יכולים לעזור לו? וזאת תהיה מטרתכם בהמשך השנה.

  • אם הילד מאושר ושמח גם עם ציוניו לא לרוחכם- קבלו אותו כמו שהוא. כנראה שהוא יודע משהו שאתם כבר שכחתם - שציונים זה לא הכל בחיים! שבחו אותו על הצלחותיו (גם הקטנות ביותר) ואל תתמקדו בקשייו. את זה הוא יודע מצוין והוא רוצה מדי פעם לשכוח מהם.

זכרו - תעודת אמצע היא כמו תמרור אשר אמור להורות לכם, לילדיכם ולמורים את המשך הדרך להצלחה.

הצלחתם של הילדים היא המטרה .

bottom of page