top of page
  • תמונת הסופר/תאריאלה זמיר

כיתה א'- בשלות לעומת מוכנות


בימים אלו שהם ימי קורונה, כאשר כולנו יודעים שהילדים נעדרו מהמסגרת החינוכית תקופה ארוכה מאוד רמת החששות לגבי המעבר מהגן לבית הספר גבוהה ביותר.

קודם כל עלינו לזכור שמרבית ילדי ישראל נמצאים באותה נקודה. העדר רצף חינוכי משפיע על כל הילדים. כל ילד בצורה אחרת אך עדיין זה משפיע וזה בהחלט יכול לבוא לידי ביטוי במעבר לכיתה א'.

מה עושים? קודם כל מבינים מה הצרכים של הילד ומה הצרכים של המערכת ולאט לאט עובדים על הצרכים ועל מתן כלים והתאמה לכל ילד וילד.

בשלות: היא משהו מבני, פרטי, אישי, תהליך ביולוגי. זהו מושג התפתחותי המדגיש את העובדה שרצף ההתפתחות אצל כל הילדים הוא זהה, אך קצב ההתפתחות והבשלות שונה מילד לילד ולכן לא ניתן לזרז בשלות. גורמים חיצוניים אינם יכולים להשפיע על הבשלות. ניתן כמובן למצות את הפוטנציאל אבל כל אימון מיותר כתוצאה מאמביציה הורית עלולה להביא לידי תסכול ואכזבה. ככל שהילד בשל יותר, הוא זקוק לפחות אימון ואם נאמן ילד למרות שאינו בשל- אנו עלולים לגרום לו לתסכול.

מוכנות: היא פרי ההכנה וההתנסות ע"י הסביבה. התערבות חיצונית כשהילד בשל. זוהי יכולת הילד לעמוד בדרישות וציפיות ביה"ס . כגון- ישיבה במשך מספר שעורים, להתרכז,לעקוב אחר דברי המורה, להבין ולבצע הוראות, לשלוט בעפרון, להעתיק מהלוח, להיפרד מההורים...

למעשה, אנו ההורים כל הזמן מכינים את ילדינו הלאה. בכך שאנו מספרים להם סיפורים, שרים להם, משוחחים איתם, מטיילים איתם, אנו מרחיבים את ההתנסות שלהם ואת ידע העולם שלהם, בנוסף לכל מה שהם סופגים במסגרות החינוך השונות מהפעוטון ועד הגן.

דרישות ביה"ס הן שילוב בין בשלות למוכנות.

מרכיבי הבשלות:

  • בשלות מבחינת הגיל הכרונולוגי - חשוב לקחת בחשבון כי קיים פער רגשי- חברתי של שנה וחצי בין בנים לבנות, בגיל 6 לטובת הבנות. 80% מהבנים בשלים לביה"ס רק בסביבות גיל7. ואילו 80% מהבנות בשלות כבר בגיל 6.

  • בשלות פיזיולוגית - כל שלבי ההתפתחות השונים, האם הילד עבר את כולם ללא דילוג על שום שלב. התייחסות לגודל פיזי, גובה ומשקל וכן בריאות כללית.

  • בשלות קוגניטיבית - אוצר מילים, הכרת מושגים, הבנת סיבה ותוצאה, יכולת הכרת הדומה והשונה בין חפצים, ערכי מוסר (טוב/ רע , מותר/ אסור), הבנת הקשר הסיבתי בין אירועים הקשורים ונובעים זה מזה. יכולת מיון חפצים לפי צבע, צורה, גודל.., הבחנה בין מציאות לדמיון, זיכרון לטווח ארוך וקצר, הבחנה חזותית ושמיעתית, דמות ורקע, הבחנה בין פרטים, קשר בין השלם וחלקיו, יכולת העברה והכללה.

  • בשלות בתחום הפסיכולוגי - נוירולוגי מתבטאת ביעילות התפקודים בביצוע מיומנויות ומטלות פסיכומטריות: גזירה, הדבקה, העתקת צורות, ריצה, קפיצה, דיוק, אחיזת עיפרון, אחיזת פינצטה. בשלות בתחום זה תלויה בהתפתחות הסנסומוטורית.

  • בשלות רגשית - היכולת לעמוד בדרישות, בביקורת, בתחרות ובלחצים. היכולת של הילד להכיר את עצמו, את ערך עצמו. מעבר מתלות לעצמאות, ביטחון עצמי. מעבר מחשיבה אגוצנטרית לחשיבה בשלה של הכרת מקומו בין חבריו, שהילד יבין שגם האחר רוצה ומגיע לו. הצורך בהישגים, פיתוח רמת שאיפות, יכולת התמודדות עם הצלחות וכישלונות בדרך להשגת המשימה. יכולת דחיית סיפוקים מבלי להרגיש תסכול וקיפוח. להתמודד עם קשיים ואכזבות ובכל זאת להמשיך בלמידה. יכולת להסתדר עם סמכות, למלא הוראות מבלי להיות מתוסכל.

  • בשלות חברתית - היכולת להתחלק בחפצים. לדעת לתת ולקבל, ליהנות ממשחק משותף, להתחשב בחברים. להכיר נורמות מקובלות בביה"ס ולעמוד בהן. להבין שהחוקים בגן ובביה"ס- שונים. שלא מדברים עם המורה או המנהל כמו שמדברים עם חבר. יכולת לשלוט בדחפים. שליטה בכעס. יכולת עבודה בצוות (שיתוף פעולה עם תחרות).

ילד בשל צריך לסגור פערים בין החוקים והנורמות שהוא מכיר מהבית והגן, להתגבר על השינויים וללמוד לקבלם.

כל הקריטריונים הנ"ל הם חשובים ביותר מכיוון שילדים אשר יש להם קושי או קשיים באחד התחומים האלה - אינם פנויים ללמידה.

הורים חייבים ללמוד לקבל את הילד כמו שהוא ולכבד אותו. אם נדרוש מהילד דברים אשר אינו מסוגל להם, עדיין, אנו עלולים לגרום לו לחוויות תסכול וכישלון.

התחרות בביה"ס גם ככה גבוהה, המטלות הן רבות והילד נדרש לעמוד בכולן. לא כדאי להעמיד את הילד גם בתחרות עם ציפיות ההורים.


בימים אלו אני יוצאת בהרצאה (zoom) בנושא של בשלות מוכנות הבנה והכנה לכיתה א'. מוזמנים ליצור קשר ולהצטרף.

bottom of page