top of page
  • תמונת הסופר/תאריאלה זמיר

חג פורים


חג פורים עומד בפתח וכדאי שאתם ההורים לילדים תעשו רגע חושבים... לפני ריצת האמוק לרכוש מסכות עבור ילדיהם.. לא תמיד הילדים שלנו מגיבים בצורה לה ציפינו, לתחפושת שהכנו עבורם. מסיבה לא ברורה (לכם), פתאום יש בכי, כעס, חוסר שיתוף פעולה, התנגדות ללבישת התחפושת. תסכול רב לילדים ולהורים.

תנו לילדים חופש אמיתי להתחפש כפי שירצו, אם ירצו. אל תנסו ליצור מצב שבו גם לתחפושת יהיו "חוקים". לפחות פעם בשנה מותר לא להיות "הגיוניים"! [if !supportLineBreakNewLine] [endif]ילדים בגילאים שונים, אומרת במאמרה רות כהן, מתייחסים לתחפושות ולהתחפשות בדרך שונה. הבנת השלב ההתפתחותי בו נמצא כל ילד, כיבוד הטמפרמנט וההעדפות האישיות שלו יאפשרו לנו ולהם ליהנות מהחג והזדמנויותיו.

תחפושת לתינוק היא "תחפושת בשביל ההורים". מעבר לכל כללי הזהירות המתבקשים, חשוב לזכור שתינוק שלא נוח לו הוא תינוק אומלל... התחפושת החמודה ביותר לא תהיה מוצלחת אם היא לא מאפשרת לתינוק טווח תנועה מתאים, מגרדת או גורמת לתינוק אי נעימות. תחפושת סמלית ונוחה בהחלט מספיקה לקטנטנים.

פעוטות (סביב גיל השנתיים) נמצאים בשלב התפתחותי בו תפישת ה"אני" עדיין לא מובנת וברורה מספיק. בשלב זה הילדים עדיין לא מבינים הרבה פעמים את השתקפותם במראה. תפיסת המציאות עדיין לא ברורה ומוצקה. דמיון ומציאות מתערבבים לא פעם. הילדים יכולים להיות נבונים מאוד, לעיתים הם מפעילים בקלות את המחשב והדי.וי.די, לעיתים הם מדברים שוטף ונראים כמו "ילדים גדולים", אבל במקביל הם יכולים לפחד להישאב יחד עם המים אל תוך חור הניקוז באמבטיה, או שמכשפה תוכל להיכנס דרך חור המנעול.

הפער בין עולם הדמיון לעולם המציאותי אינו חד וברור כמו אצל מבוגרים או ילדים גדולים יותר ולכן יתכן מאוד שלצד התלהבות ושמחה תופיע גם חרדה גדולה: האם אני אהיה באמת חתול? האם המסכה הזאת היא הפרצוף האמיתי שלי? או של החבר שלי? האם החיפושית הענקית הזאת בלעה את אמא שלי?

מסיבה זו כדאי לחשוב טוב לפני ש"מנחיתים" עליהם את התחפושות.

אז לא מתחפשים?

אפשר להתחפש בחוכמה ותוך מודעות ורגישות לצרכי הילד (ולא רק לצרכי האלבום המשפחתי).

איך עושים זאת נכון?

  • רצוי מאוד שהמבוגרים הצמודים לילד (הורים, גננות..) לא יתחפשו

  • אין לשים מסכות על הפנים!! (נוסף לפחד, ילד עם מסכה על הפנים לא רואה טוב את הדרך ועלול ליפול או להיתקל בדברים).

  • במידה שמחליטים לחפש את הילד - יש להתאים תחפושת נוחה לילד ולא בגד מסורבל שקשה להוריד ולהלביש. והוא מונע מהפעוט לנוע באופן חופשי (נעליים דמויי חיות, זנב שמקשה על הישיבה וכו').

  • חשוב להבין את פחדיו של הילד ולא לחשוב שהילד עושה "דווקא" להרגיז.

  • אין צורך להיפגע מסירובו של הילד ללבוש את התחפושת ("אחרי שרצתי לקנות לו מה שהוא רוצה... " "אני ישבתי והכנתי לו משהו מיוחד והוא לא מוכן....").

  • נסו להימנע מחשיפת הילד לתחפושות מפחידות (של ילדים גדולים) ולמסכות.

  • למרות הפיתוי הגדול והכיף לא מומלץ לקחת ילדים צעירים למסיבות פורים בהן יש ילדים גדולים יותר.

  • חשוב לזכור – עם כל השמחה והחגיגה – פעוטות נוטים להתרגש בקלות מרעשים חזקים (רעשנים) וקולות נפץ (נפצים וקפצונים).

  • הליצן – משעשע ככל שיראה בעינינו, יכול להפחיד מאד פעוטות עד גיל שנתיים ויותר. לא מומלץ להתעקש ולגרום לפעוט "להתיידד" איתו.

  • אל תעמיסו על התחפושת אביזרים רבים מדי, גם לא כאלה שיש להחזיק בידיים (מקל סבא, שמשיה, בלון ועוד).​

כדאי להסתפק במסיבות ביתיות או במסגרת הגן.

ילדי הגן, בני הארבע-חמש, גדולים קצת יותר והיכולת שלהם להבחין בין דמיון ומציאות טובה יותר, אבל גם אצלם היא עדיין לא מושלמת. ילדי גן רבים, אוהבים ונהנים מאד להתחפש. הם משקיעים מחשבה ואנרגיה במציאת התחפושת המתאימה ולעתים קרובות יש להם תמונה מאד ברורה של -איך הם רוצים להראות. בני חמש רבים משתוקקים לבטא באמצעות התחפושת שלהם את הפנטזיות והמשאלות שלהם. משום כך ,חשוב מאד לשתף את הילדים בבחירת התחפושת ולנסות לערוך "תאום ציפיות" מדוקדק ככל האפשר. לא להאיץ או ללחוץ, גם אם הוא מסרב לשתף פעולה או מבקש להוריד את התחפושת. הכינו מראש אפשרות נוספת לתחפושת, או אפילו סתם בגד בצבעים רעשניים במיוחד, כך שאם הילד לא ירצה את התחפושת המקורית, תהיה לכם חלופה. אם הילד לא רוצה להתחפש , חשבו על תחפושת לא מעיקה, כמו מוכר בלונים, שיכול להיות בבגדים רגילים, עם כמה בלונים תפוסים במקל שהוא יאחז ביד. יש הורים שהצילום לאלבום בחג הפורים חשוב להם. אבל אם הילד מתנגד לתחפושת, תוכלו לצלם אותו בתחפושת לאלבום גם בעוד חודש, ולצרף את התמונה לאלבום. אצל ילדי בית הספר היסודי בולט המרכיב החברתי. בתקופה התפתחותית זאת, יש משמעות רבה גם לתגובה החברתית. ילדים רבים יהיו עסוקים יותר בשאלה האם התחפושת מתאימה ולא תגרום לתגובת לעג או זלזול בקרב החברים, מאשר האם היא מבטאת את עולמו הפנימי. יתכן וילדים יחששו שמא התחפושת שלהם "מוגזמת", "ילדותית" או "מקורית" מדי. היו אמפאטיים לדאגות שלהם.

פורים הוא חג של ילדים, ולכן:

הקשיבו לרצונם ובלי להילחם – יתכן שדווקא השנה הילד שלכם מגלה התנגדות לכל רעיון התחפושת. לא להילחם ולא להכריח אותו, גם אם תהיו היחידים שיגיעו לגן עם התחפושת בתוך שקית.

חשוב להקשיב לילד שלכם, להעניק כבוד לרצונות שלו או לחששות שלו ולסמוך על עצמכם.

ציידו אותו ברעשן ובגד יומיומי צבעוני ושיהיה חג שמח!

חג שמח ובטוח

bottom of page