top of page
  • תמונת הסופר/תאריאלה זמיר

לטיול יצאנו.....

ילדים וטיולים. בכל נושא משפחות וטיולים העולם מתחלק לשני חלקים עיקריים.


  1. משפחות עם ילדים אשר מקסימום טבע וטיולים= גינה ציבורית, במקרה הטוב וקניון במקרה ה"מוצלח" יותר.

2. משפחות מטיילות בטבע.

גם כאן אפשר לחלק לטיולי שבת קרובים

וטיולים ל"מיטיבי לכת."


במאמר זה אני רוצה לעזור לכם לצאת לטייל. כן אתן המשפחות המתלבטות. יודעות שזה חשוב, רוצות לעשות את זה, אך תמיד יש משהו ש"משבש" את העניין ברגע הנכון.


מתי אפשר להתחיל לטייל עם ילדים?

באופן כללי אם אתם משפחה מטיילת וותיקה גם תינוק קטן לא יפריע לטיולים אלא יצטרף אליכם. אך בשביל שהפעוט אכן יתחיל להנות מטיולים ו"לראות עולם" אני ממליצה להתחיל לטייל איתו, כאשר הוא לוקח חלק פעיל בטיול, סביב גיל שנה, כאשר הילדים כבר יושבים יציב במנשא (רצוי מנשא גב) .

את מסלול ההליכה הפעוט יעשה על הגב, במנשא, ובהפסקות,(חייבים לעשות הפסקות כי לא בריא לפעוט לשבת לאורך זמן במנשא), הורידו את הפעוט מהמנשא ואפשרו לו לזחול, ללכת, לגלות את האזור. חשוב מאוד לאפשר לפעוט לחוש, לחקור, להתנסות במקומות וחומרים, מרקמים ודברים חדשים נוספים.

דרך החקירה של ילדים בגיל הרך, אומר שלפעמים גם מכניסים חפצים לפה. לא ארחיב כאן על חשיבות השלב הזה, השלב האוראלי, בהתפתחות הילד, רק אגיד- שימו לב מה הילד מכניס לפה ובעיקר- שהוא מוציא אותו.


לאן אפשר לטייל עם ילדים צעירים כל כך?

כמעט לכל מקום. כאשר אתם מתכננים טיול, קחו בחשבון את צרכי הילדים. ילדים צריכים לרוץ, ללכת, להרגיש שהם חופשיים ויכולים להתנסות, לחקור ולגלות עולם חדש.

רצוי שמקומות הטיול יהיו מעניינים ומאתגרים את הילדים הצעירים מבחינה מוטורית וקוגניטיבית כאחד.


הנסיעה!

אחד הדברים שמרתיע הורים מלצאת לטיול עם ילדים זה נושא הנסיעה.

הילדים רבים, הילדים בוכים, צריך לעצור כל רגע לפיפי, שתיה....

אז מה עושים?

הורים רבים "פתרו" את בעיית הנסיעה ע"י מסכים לילדים. כל ילד תקוע במסך שלו וכך נמנעות מריבות ובכיות. נכון שזה מאוד נח להורים, זה נותן שקט תעשייתי. אך נשאלת השאלה- האם זו הדרך? בשביל זה יצאתם לטיול? ברגע שנקבל את הנסיעה כחלק מהטיול נתחיל את הטיול עצמו כבר מרגע הכניסה לרכב. זה אומר- שניתן למצוא דרך אחרת גם לערב ולהפעיל את הילדים בנסיעה עד ליעד המתוכנן.

למשל:

1. עודדו את הילדים להסתכל מבעד לחלון, לראות את הדברים שאתם חולפים על פניהם. ציינו את הדברים. (מה זה? למה זה? ....)ספרו להם משהו מהחוויות האישיות שלכם לגבי המקומות שעברתם.. זה יעניין אותם והם יחפשו עוד מקומות מעניינים. (כך גם ילמדו את הדרך אל... ומ..).

2. בקשו מהם שיכוונו אותכם בדרך. (ילדים מגיל 5 שנים), אם זה ע"י מפה או באמצעות הוויז. עודדו אותם להשתמש במושגים של כיוונים (ימינה ,שמאלה..) במושגים של מרחקים (כמה מטרים/ קילומטרים?).

3. תנו להם משימות חיפוש בדרך. (תסתכלו ותגידו לי איפה יש.... כי אם נפספס את זה אולי נטעה בדרך. זהיכול להיות הר/ יער/ תחנת דלק..).

השתכנעתם שאפשר לעשות את זה? עכשיו נדבר על איך עושים את זה נכון.

1. תכננו את הטיול מראש. אל תקומו בשבת בבוקר ותתחילו לחשוב האם רוצים לצאת? או לאן לצאת? ואז צריך להתארגן- והנה עבר לכם כבר חצי יום. הילדים כבר איבדו את הסבלנות. נוסף לכך- ילדים לא אוהבים שאומרים להם ברגע האחרון ומה ומי לאן ומתי-. גם הם , כמו רוב בני האדם- אוהבים לדעת מראש מה מצפה להם ומה מצופה מהם.

2. שתפו את הילדים בתוכניות. ספרו להם לאן מטיילים, כדאי אף להראות להם על מפה את המקום, את הדרך, מה יש שם....

3. הכינו אותם לנסיעה- האם היא ארוכה? קצרה? האם יהיו הפסקות בדרך?

4. הכינו הכל מבעוד מועד- דבר זה ימנע מכם זמן התארגנות ומריבות על הבוקר.

5. המלצה שלי- לצאת לטיל עם ילדים מוקדם בבוקר. שעות הבוקר הן השעות בהן הילדים יותר עירניים, יותר סקרנים. הרבה יותר רגועים ומשתפי פעולה. לקראת 11:30-12:00 הם כבר עייפים ומבחינתם עברו כבר "יום עבודה", ואין להם הרבה כח, סבלנות ורצון להתחיל אתגרים חדשים.


לאן מטיילים?

רצוי מאוד להתחיל את הטיולים הראשונים שיהיו קרובים (יחסית) לבית. זה יאפשר לילדים להתנסות בקטן, (מבלי להגיע לסף עייפות/שעמום... ) ולרצות בהמשך להרחיב עוד את החוויות שהם צברו בטיול הקצר.

אני בטוחה שלא חשוב איפה אתם גרים יש מלא מקומות קרובים שאפילו לא ידעתם שהם שם.

דוגמאות:

אזור המרכז - האורבטורום ביער אילנות.

שמורת חוף השרון

מערות אפקה

יער ראש העין.

אזור הצפון - נחל עמוד (יש קטעים אשר מתאימים לצעירים שבילדים)

עכו- סיור על החומות..

נחל אורן

עתיקות בית שאן

אזור דרום - נחל ערוגות - המסלול הקצר

נחל דוד

נחל הבשור- גשר החבלים

שמורת פורה


אלו מעט מאוד דוגמאות. אני יודעת שאם רק תחפשו תמצאו עוד מלא מקומות נהדרים לטיול חוויתי ומעצים עם משפחתכם.


ללמוד לטייל זה כמו כל דבר- תהליך. צריך להתאמן בזה לאט לאט ולהגדיל את העומס בהדרגה ובהתאמה לילדים.

bottom of page