top of page
  • תמונת הסופר/תאריאלה זמיר

זה לא רק משחק ילדים

מה זה משחק?

משחק הוא פעילות משמעותית, אוניברסאלית וחווייתית המשותפת לכל בני האדם.

בניגוד לתפיסה לפיה משחק הוא עיסוק לא רציני כמו לימודים ועבודה, כבר בשנות ה-60 טענו חוקרים שונים כי הבשלות הרגשית ללימודים ועבודה טמונה ביכולת של הילד לתת ביטוי לרגשותיו ומחשבותיו דרך המשחק (בקר ודויודי, 1998.)

למשחק תפקיד חשוב בהדמיה של סיטואציות מהחיים- מסחר, משא ומתן, פיתוח אסטרטגיה וטקטיקה, יצירת שיתופי פעולה. כמו גם פיתוח כשורי חיים – התמודדות עם חוקים, חיזוק עבודת צוות עם בן הזוג (אם זה משחק זוגות), לקיחת סיכונים מחושבים, אבחנה בין עיקר וטפל.


כיצד תורם המשחק להתפתחות של הילד?


התחום הסנסו-מוטורי:

המשחק מאפשר לילד לגעת, להריח, להקשיב, לפגוש מרקמים שונים וללמוד ולהכיר את החפצים הנמצאים בסביבתו. המשחק נותן לו הזדמנויות לפתח, להפעיל ולחזק את המוטוריקה הגסה והעדינה ולפתח שליטה בגוף.

התחום הקוגניטיבי:

באמצעות המשחק לומד הילד להבחין בחפצים לחקור את תכונותיהם, לערוך השוואות ולמצוא קווי דמיון ושוני, לפתח יכולת הכללה, הסקה ומיון. (מתמטיקה!!)

בנוסף, באמצעות הפעולות השונות שהוא עושה עם החפצים בסביבתו הוא לומד על חוקים פיסיקליים שונים כמו כוח הכובד, ציפה במים, קשיחות של חומרים, שיווי משקל, יציבות וכד'. .(פיזיקה!)

למשחק יכולת לפתח את הדמיון של הילד, באמצעות יכולותיו הקוגניטיביות הוא יכול לדמיין מצבים שונים, להכיל את הדברים שלמד במציאות על סיטואציות משחקיות וללמוד להבחין בין מציאות ודמיון (קסנר ברוך וברוד, 2015)

התחום הרגשי:

* במשחק הילד יכול לעבד חוויות שונות שקרו לו, להביא פנימה את עולמו הרגשי, אך בניגוד למציאות, כאן הוא השולט במצב. באמצעות תהליך זה הילד לומד להתמודד טוב יותר עם מצבים דומים.

* דרך המשחק יכול הילד לתת ביטוי לתחושות, רגשות ומחשבות אסורים כגון כעס, פחד ותוקפנות, מבלי שהם מאיימים עליו או על הסביבה.

* כמו כן, ניתן לבטא במשחק שאיפות שלא ניתן להגשימן. בתוך המשחק הילד יכול לשנות ולהתאים את המציאות לצרכיו, ולא כפי שקורה ביום- יום בו הוא נדרש להתאים את עצמו למציאות.

התחום החברתי: המשחק מזמן מפגש חברתי עם אחרים, בו לומד הילד את הבסיס של מערכות יחסים- משא ומתן, חלוקת תפקידים, ויתור, התעקשות, ניצחון והפסד, דחיית סיפוקים וכד'.

בהמשך לומד הילד גם מושגים של כוונה ויחסי גומלין בתוך קשר.

בעקבות התפתחות הקוגניציה החברתית הילד מפתח יכולות חברתיות שונות.

המשחק הוא המפתח להתפתחות יכולת חברתית (1999, Butterfeild & Bochner, Arthur . )

התחום השפתי תקשורתי: השפה והמשחק מתפתחים במקביל ויש ביניהם יחסי גומלין ברורים.

המשחק מסייע בפיתוח מיומנויות תקשורתיות כגון:

קשר עין,

קשב משותף והתמדה

יכולות שפתיות כגון הרחבת אוצר המילים,

הבעה של רעיונות ומחשבות,

ניהול שיחה ויצירת תקשורת עם האחר (בנטוב-גז וקסנר ברוך, 2016)

כיצד תורם המשחק לקשר הורה-ילד?

משחק הוא אינטראקציה נעימה שיש בה שמחה והנאה.

כאשר הורה וילד נמצאים יחד בסיטואציה משחקית הקשר ביניהם מתהדק וההתקשרות של הילד אל ההורה מתחזקת.

חוויות ראשוניות חיוביות מאפשרות לילד לבנות תחושת בטחון ומסוגלות עצמית.

הקשר עם ההורה סביב המשחק נותן לילד את הכלים הבסיסיים לדרך בה מתקשרים עם אנשים בכלל ואיך בונים קשר חברתי.

איך לשחק עם ילדים?

* בזמן המשחק המשותף עם הילד רצוי שלא לשאול את הילד שאלות (איזו חיה זאת?)

אלא פשוט לתאר את מה שהילד עושה (אתה מאכיל את הסוס).

* חשוב גם להמנע מהערות ותיקונים, כל אלה חוסמים את החקירה העצמאית של הילד ועוצרים אותו מלפתח רצף במשחק.

* חשוב לשבח את הילד על הרעיונות שהוא מציג (איזה רעיון יפה לעשות ארוחה לבובות) ולזכור שהתוצר הסופי אינו המטרה אלא התהליך.

* כאשר הילד נתקל בקושי במהלך המשחק רצוי לא למהר לעזור לו אלא להציע לעשות את הדברים יחד ולעודד, לתת הצעה ולבקש מהילד להציע הצעות לפתרון משלו ולעודד אותו שהוא יכול למצוא פתרון.

פתרון הבעיה במקומו של הילד מגבירה את התלות במבוגר ופוגעת בהערכה העצמית של הילד.

* ילדים זקוקים לעיתים לחזור שוב ושוב על אותו המשחק על מנת לצבור בטחון, אם ידרשו למשחק מורכב יותר הם עלולים להרגיש חוסר בטחון ותחושת כישלון ולכן צריך לאפשר להם את החזרתיות ולהתאים את קצב המשחק אליהם.

* אם הילד מתנגד למשחק מסוים כדאי לעבור למשחק אחר שהוא מעוניין בו, זכרו המטרה היא להגביר את בטחונו העצמי של הילד ותחושת השליטה שלו.

* חשוב להבין כי יכולת ההבנה של חוקים אצל ילדים בני פחות מ7-8 שנים היא חלקית.

לכן אם ילד מציע חוקים שעוזרים לו לנצח צריך לאפשר זאת, ללא חשש שהוא לא ילמד להפסיד בכבוד. עודדו את הילד לקבוע חוקים חדשים ועשו זאת יחד איתו. גם לכם ההורים מותר לקבוע חוקים חדשים.

לסיום:

יש משחקי קופסה ויש משחקי דמיון.

יש משחקי מזל ויש משחקי חשיבה.

יש משחקי פנים ויש משחקי חצר.

יש משחקים למשתתף אחד ויש משחקים לקבוצה שלמה.

אין טוב ולא טוב במשחק יש רק עוד, התנסות ונסיון, הנאה ולמידה!!

המשחק היא הדרך הטבעית של ילדים ללמוד על עצמם על סביבתם ועל העולם כולו.

ככל שילד עוסק במשחק- הוא לומד יותר.

הוא יודע יותר

הוא מסוגל יותר

הוא בטוח בעצמו יותר

הוא נינוח ורגוע יותר.

bottom of page