top of page
  • תמונת הסופר/תאריאלה זמיר

חשיבותם של משחקי קופסה

על חשיבות המשחק בגן השעשועים כבר דיברנו בעבר ואף כתבנו, אך חשיבותם של משחקי הקופסה אינה נופלת ממשחקי החצר והגינה.

אין דרך טובה, מהנה ונעימה יותר להעביר את ימי החורף הקרים והחשוכים במשחקי קופסה משותפים לכל בני הבית.

משחקי הקופסה מלמדים את הילדים התנהלות חברתית, שיתוף פעולה, דחיית סיפוקים, התמודדות עם כשלונות והפסדים ובעיקר הם מרוויחים חוויה מכילה תומכת ומאפשרת בתוך המשפחה.

ישנם הרבה מאוד משחקי קופסה, החל מהגיל הצעיר ביותר ועד לגיל המבוגר ביותר, עם סבא וסבתא.

השילוב של משחק יחד עם בני משפחה בוגרים מאפשר לילד תקשורת ישירה מהנה ומלמדת. הוא מאפשר להם התנסות רב דורית משותפת.

את המשחקים אפשר לחלק למספר קטגוריות עיקריות אשר כל אחת מהן מלמדת את הילד דבר אחר ומאפשרת לו להתנסות במבחר מצבים ופתרונות.

מומלץ מאוד שיהיו בבית משחקים מכל הקטגוריות.

1. משחקים בעלי מטרה משותפת - פאזלים, משחקי הרכבה, דומינו... אלו הם משחקים אשר עוד אנשים במשפחה מצטרפים למען מטרה מסויימת. (בניה והרכבה). סוג זה של משחקים מלמד את הילד מהו שיתוף פעולה וכיצד האחרים מתמודדים עם בעיות במשחק עצמו.

2. משחקי קלפים - טאקי, לוגי, רביעיות.... אלו משחקים אשר מאפשרים לילד להתאמן בדחיית סיפוקים (תורי, תורך). משחקים אלו הינם בעלי חוקים פשוטים לילדים אך לצד המזל שבהם הם מצריכים כבר חשיבה. איזה כדאי לי לזרוק? מה לבקש?..

3. משחקי מזל - מלחמה (קלפים), סולמות וחבלים, ספיד... הילד פועל בהתאם למספר על הקוביה או בהתאם לקלף שיצא לו ללא יכולת לבחור. דבר זה מציב בפני הילד לא מעט התמודדויות עם תסכולים. דבר אשר מאוד חשוב שיתנסה בו ואף ילמד כיצד אחרים מתמודדים עם הכשלונות והתסכולים שלהם.

4. משחקי אסטרטגיה- דמקה, 4 בשורה, מונופול, הרמז, רמי..... אלו משחקים אשר בהם הילד צריך לתכנן את מהלכיו כדי לנצח במשחק. דבר אשר יכול לעזור לו בהמשך בהתנהלות כללית וגם חברתית, הפעלת שיקול דעת, תכנון. פחות אימפולסיביות.

5. משחקי למידה - לוטו , שבץ נא, ארץ עיר..... אלו משחקים חווייתיים אשר מאפשרים לילד למידה בכיף. למידה חווייתית ומשמעותית.

יש עוד הרבה מאוד משחקים ופעילויות שאפשר לעשות ולשחק עם הילדים בתוך הבית, חשוב תמיד שתזכרו, אתם ההורים שהחוויה שילדיכם חווים ע"י פעילות משותפת שלכם סביב המשחק אינה נופלת בחשיבותה מחוקי המשחק עצמו.

bottom of page